Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Köpte ju en ny antenn från netonnet förra veckan och har haft problem med att få mottagning, men nu visar det sig att det inte varit problem med antennen, utan det verkar snarare varit mottagningen.

Förra gången vi hade problem, för typ 1-2 år sen, tappade vi kontakten helt och tog hit en fackman som ställde in antennen så det funkade på hans utrustning, men på vår tv funkade det inte. Det var fel på vår box sa han. Vi prövade med en gammal box, men det funkade inte med den heller. Vi testade med CA-modulen vi har till teven och där funkade det. Det var alltså fel på båda boxarna isåfall, hur stora är oddsen för det? Vi testade ändra antennen själva och rätt som det var fick vi in bild, på en riktning av antennen som var helt fel enl fackmannen. Antingen mot Hörby, som de flesta av våra grannar har, eller mot Karlshamn som några har. Mot Karlshamn har vi haft tidigare, det är helt dött mot Hörby, men vi vred förbi det mot Karlshamn och borde inte fått in nåt, men det fick vi och det blev bra bild. Och nu har det som sagt hållt i ca 1-2 år och nu var det alltså dax igen. Vi trodde först det var fel på antennen eller den nya kabeln som köptes eller nåt annat, men nu har vi hamnat i nån sorts radioskugga (antennskugga?) igen och antennen har vi fått vrida åt helt fel håll, det är nästan tvärt emot tidigare. Men OnDemand-tjänsten fungerar fortfarande inte, men det är ju en annan femma. Nu verkar vi ha mottagning från Malmö-antennen och det verkar funka fint. Vi fattar inte hur det är möjligt, men det är skit samma så länge vi har bild på teven. Imorgon ska vi testa med den nya antennen och se om vi får in VHF-sändningen, annars lämnar vi tillbaka den, isåfall är det för mycket störningar här. Tror inte vi kan ha Boxer om några år här, fler och fler antenner dyker upp och stör ut mottagningen.

Och angågende OnDemand-tjänsten så blev jag uppringd från Boxer innan idag och skulle testa sätta en fast ip-adress. Sagt och gjort, men ingen skillnad. Han jag pratade med trodde det kunde vara modemet och nån port som strular… Mmmm antagligen. Inte. Har aldrig haft problem med nånting under alla år jag haft internet. Har ett Thomson Speedtouch och det har Boxer tydligen haft kompatibilitetsproblem med det innan. Sa han på Boxer. Bullshit säger både jag och han jag pratade med hos vår ISP. Jag skulle kolla med vår internetleverantör om ett alternativt modem, sa han på Boxer. Bara för det ringde jag till vår ISP för att kolla upp det och han sa att det var inga problem med vårt modem, det har inga portar utan är helt öppet, isåfall var det vår router som stoppade det. Han tyckte att ska vi köpa ett annat modem så får Boxer rekommendera ett annat och det försökte jag få ur honom på Boxer när jag pratade med honom, men han kunde inte säga nåt om det utan det fick jag fråga vår ISP om, och han i sin tur sa att vill Boxer att jag ska köpa ett annat modem får Boxer säga vilket det ska vara. Han sa även att jag kan testa koppla boxen direkt i modemet och funkar det då är det fel på routern och en port måste öppnas, om inte, ligger felet hos Boxer. Jag testade koppla in boxen (Sagemcom RTI95 kanske ska nämnas att den heter) direkt i modemet men det blir samma fel; vi har inte den tjänsten säger den. Fast det har vi säger Boxer. Hade det funkat direkt i modemet så hade det varit en port som skulle öppnas i routern, om inte så ligger felet hos Boxer. Alltså ligger det hos Boxer.

Fortsättningen följer.

Kommentarer till: "Boxer, signalmottagning och OnDemand" (4)

  1. Vilket strul!! Jag hade blivit vansinnig för länge sen!!
    Våran antenn är mot Karlshamn för vi får in lokala nyheter från Blekinge på tv4. Men 5an och kanal 9 har vi problem med, 5an inte så ofta men 9an och vissa av de andra ”udda” kanalerna vi har är typ så man inte ens ids kolla på dem, så mycket problem är det där… men vi har inte orkat bry oss om det…

    Väntar med spänning på hur det ska gå för er…

    • Ja jag är vansinnig också och det får Boxer höra varje gång jag pratar med dem, iaf när det gäller OnDemand-tjänsten. För de kan ju inte rå för att det är dålig mottagning från de olika masterna, det är nånting som stör ut signalen. Det har kommit upp 4G-master en bit bort och det kan vara det som dödar signalen, för det är helt kört att få in nånting på det håll vi hade antennen tidigare. Det är ingen mottagning alls där. Tänkte försöka få tag på nån som vet vad som nyligen blivit uppsatt som stör ut signalen.

      Vi hade också problem att få in nian och Discovery tidigare när vi hade mot Karlshamn, det var mycket störningar emellanåt.

      • Ja just det, det var nog Discovery också som strular… o nån av de mer udda TV4 kanalerna…

        Jag vet ju att det hållit på o grävt där vid trafikljusen och hållit på i den där plåtskåpet, vet inte om det är el eller vad i det dock.

        Men det var då vi skulle ha det där tvillingkortet/abbonemanget från Telia som de sa att det gick inte för det fanns inte plats i skåpen, alltså att det är tekniskt omöjligt… vet inte om det är därför som ondemand inte funkar för er?? vet ju inte riktigt hur den tekniken fungerar, våran box är ju bara kopplad till antennen. Dock vet jag att det provades med någon signalförsärkare eller nåt men det var nog nåt fel med den, kommer inte riktigt ihåg…

      • Nej on demand är via internet och det har vi inga problem med, vi har inte internet från Telia.

Lämna en kommentar