Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Har nu tagit ytterligare ett steg i vegetarianismen. Har nu bestämt mig för att skippa animaliska produkter så långt jag kan. Påbörjade det så smått i måndags. Jag kommer inte lusläsa några innehållsförpackningar för att undvika mjölkpulver, bivax mm, men kommer skippa komjölk, yoghurt, fil mm om jag kan. Det blir alldeles för krångligt att bli vegan och med småbarn dessutom är det svårt, men vem vet hur framtiden blir. Och om folk kan kalla sig halvvegetarianer när de fortfarande äter fisk, fast det egentligen heter pescetarian, så kan väl jag kalla mig halvvegan. (Hoppas ingen vegan läser min blogg för då blir det väl ett himla liv….). Men jag gör iaf så gott jag kan och skippar mer och mer animaliska produkter. Det är bättre än att vara vegetarian och fortfarande äta mjölkprodukter.

Håller på att experimentera med ersättning för mjölk. Sojamjölk är ganska gott, men även havremjölk. Ica har en som heter ‘Solhavre’ smaksatt med vanilj, som är ganska god. Ska testa den naturella samt den med chokladsmak också. Men tror jag kan tröttna på smaken i längden, så det får bli lite varierat. Har även testat rismjölk, mandelmjölk, hasselnötsmjölk och kokosmjölk. De två sistnämnda är goda, men kokosmjölken smakade som en drink 😛 tror inte den är så god att ha i t ex te eller till gröt, utan den får man dricka som mjölk bara. Likaså hasselnötsmjölken, som har en svag eftersmak av nougat *mums* Har sett att det även finns cashewnötsmjölk

Fil/yoghurt har jag skippat och kör nu med havregurt eller soyagurt. Ägg äter jag inte om jag absolut inte måste. Ska testa att göra äggfria pannkakor nån dag och se hur det blir tänkte jag 🙂

Intressant om mjölk http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet

Kommentarer till: "Ett steg längre som vegetarian" (6)

  1. Spännande! Jag har också testat lite olika produkter, sojamjölken tycke rjag är bäst för t.ex. kaffe. Jag är inte riktigt vän med havremjölken som känns lute blaskig (samma med yoghurten) men jag kanske inte testat rätt sort 😉

    • Ja, jag håller med om sojamjölken, den funkar bäst i te (jag dricker inte kaffe) 🙂 Havremjölken skar sig lite, men det var ytterst lite. Man såg det om det stått ett tag, små små små små bitar som tätt flöt runt. Men bara att röra runt igen så syntes det inte 😛 och det märktes inte när man drack det heller 🙂 Yoghurten är för tjock för min smak egentligen, gillar konsistensen på fil bättre, men jag vänjer mig väl 😉

  2. Ja man vänjer sig nog. Tycker det är spännande med vilka vanor man har, egentligen så hade man ju kunnat äta 1 macka + juice eller något, men man vill liksom ha yoghurt. Det är lite som sojaprodukter (fileér, nugget etc) det är ju gott, men man kan ju göra mat på enbart grönsaker/rotfrukter som är minst lika goda. Vet inte riktigt om jag förklarade det bra, men kan tillägga att jag gillar fil riktigt mycket också 😉

    • Jag vill ha nåt som hjälper till att mätta, och då är fil eller yoghurt bra 🙂 men sen är ju iofs juice gott, men onödigt sött som inte mättar enl mig 😉

  3. Jag har en kompis som är vegetarian, men hon äter ägg från sina egna höns eftersom hon inte har en tupp och därmed är inte äggen befruktade och ”ok” att äta.

    Hur gör du med barnen, frågar inte de att varför äter du annorlunda än dem?

Kommentera

Etikettmoln

