Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Hade tid hos en sjukgymnast i onsdags. Var ganska skeptisk till om det besöket skulle göra nåt för min knäsmärta, men det var inte så dumt ändå, visade det sig 😉 Sjukgymnasten kollade på mina knän, bände och vred, tryckte och drog. Han konstaterade att jag har väldigt rörliga knäskålar och verkade ganska fascinerad över att de går att flytta runt så mycket 😛

Han trodde att min knäsmärta beror på överrörliga knäskålar och att knäskålen inte glider fram och tillbaka i skåran som finns, utan istället kasar runt lite hur som helst. Det har uppstått lite slitage pga det. Han tror att det ska gå att få rätt på det genom att träna upp lårmuskeln på insidan av låret, då den muskeln är fäst i knät och då drar knäskålen rätt, så den glider i skåran istället för att kasa runt.

Jag fick även knät tejpat med kinesiotejp. Och jag måste säga att jag är himla nöjd med tejpen! Så himla skönt! Tänk att lite tejp kan göra så stor skillnad.

I onsdags kväll hade jag lite ont i knäna efter behandlingen hos sjukgymnasten, då han vred, tryckte och drog i benen. Men i knät med tejp kände jag knappt nånting! Och jag har inte haft nån smärta i knät med tejpen, sedan jag fick det ditsatt. Dock har jag känt lite i det andra knät. Men det går ju inte tejpa knät varenda dag 😉

Har fått tre övningar jag ska göra varje dag för att stärka innerlårmuskeln, så vi får väl se hur det blir. Återbesök hos sjukgymnasten om två veckor.

Och här kommer två bilder på mitt tejpade knä.
IMG_7840.JPG
IMG_7843.JPG

Kommentarer till: "Besök hos sjukgymnast" (3)

  1. […] jag var där första gången, och jag har inte haft ont i knäna sedan jag var där sist 🙂 Fick ju kinesio-tejp på mitt högerknä, som jag haft mest problem med. Sjukgymnasten sa att tejpen kunde sitta 1-5 dagar, beroende på hur […]

  2. Har precis samma problem i princip 😛 men fick ingen tejp, utan nån ”strumpa/tub”. Tydligen kan det hoppa runt lite brosk därinne om man har otur, eller så kan menisken vecka sig. Men de där övningarna ska tydligen hjälpa..;)

    • Ja det har blivit lite bättre faktiskt, även om jag fortfarande har känt lite smärta nån dag, men absolut mindre än innan jag började hos sjukgymnasten 🙂

Kommentera

Etikettmoln

