Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Idag har det gått exakt en månad sen vi blev vegetarianer. Och det går kanonbra! 😀 Barnen äter jättebra och Matilda krånglar inte längre med maten när det är färsrätter, som hon tidigare gjorde. Oscar äter lika bra som förut. Han krånglade sällan med maten, även om det ibland var kämpigt att få i honom färsrätter ibland. Vi har hittat några favoritrecept bland smeten för t ex biffar. Och på tal om det måste jag göra spenat- och ostbiffar snart igen! De var sååååå goda!

Har upptäckt att vissa tror att man äter skaldjur (samt fisk) som vegetarian. Fattar inte vad man får det ifrån? Är man vegetarian äter man inte kött, dvs djur och så vitt jag vet är skaldjur just djur. Innan jag själv blev det och hörde vegetarian så kopplade iaf jag det till att man inte äter några djur alls. Äter man nån sorts djur så tycker jag inte man kan kalla sig vegetarian. Då är det bättre att säga att jag äter inte rött kött, men fisk eller kyckling. Såg när jag googlade att man kan kallas demivegetarian om man äter fisk och semivegetarian (eller flexitarian) om man även äter kyckling, men jag tycker det är fel att blanda in ordet vegetarian då, för det är man ju inte om man äter kött. Tycker jag.

Att jag tar upp detta är pga att vi hade möte igår och skulle bli bjudna på mat. Jag meddelade att jag var vegetarian och förväntade mig vegetariskt. När mötet var klart och vi skulle äta kom de med två smörgåstårtor. Jahapp. Jag väntar på nåt vegetariskt men inget kom, så jag frågade om det fanns nån innehållsförteckning på smörgåstårtorna varav min kollega säger att där den köptes sa de att den med skaldjur ska vara vegetarisk. Ehhhhhhh. Som vegetarian äter jag inget kött alls sa jag, så det blev inget till mig. Men det gjorde inget, jag skulle hämta barnen en timme senare och sen skulle det lagas mat hemma så jag klarade mig.

Har ett stort möte inbokat i oktober och till dem ska jag förtydliga att jag är lakto-ovo-vegetarian och att jag därför inte äter några djur alls. Sen är det bara att hoppas att de som gör maten på det stället vet vad en vegetarian äter. Annars blir det ‘gör om, gör rätt’ för dem 😛

Kommentera

Etikettmoln

