Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Igår när jag kom hem från jobbet stod sonen och höll i en snigel och han ville inte lägga ifrån sig den. Han ville lägga den nånstans där han kunde hitta den sen. Jag försökte förklara att det går inte göra så med sniglar, man kan inte ha dem som husdjur, de kryper iväg. Jag fick honom att sätta den där snigeln i rabatten och han blev så ledsen för han ville ha ett husdjur! Vi har tre katter sa jag till honom. Men nej, han vill ha ett eget husdjur, ett marsvin sa han. Men jag tycker han är för liten för att ha ett eget djur att ha ansvar för, han är bara fem år. Eller blir snart fem närmare bestämt. Och ska han ha ett kommer tösen vilja ha ett marsvin och det är iofs inget problem att skaffa två, då man ändå bör ha minst två stycken eftersom de är flockdjur. Men tösen som snart blir 4 är ju ännu mindre kapabel att ta hand om ett djur, än vad hennes bror är som ju är ett år äldre. Så hur ont det än gör att neka grabben så kommer vi få göra det, de får bli lite äldre innan de får egna djur. Annars kommer det sluta med att det är jag som får sköta dem. Det gör jag ju iofs gärna, men det är barnen i första hand som ska sköta dem om de ska ha några djur, inte jag. Hade jag velat det hade jag skaffat marsvin till mig själv.

Annars skaffar jag gärna marsvin, tycker det är jättemysiga djur. Fick mitt första marsvin när jag var nio år och hade marsvin upp i vuxen ålder, dock med några års paus däremellan. Teddy, som mitt första marsvin hette levde 6-8 år nånting. Sen dröjde det tills jag var runt 20 år tills jag skaffade marsvin igen och hade marsvin i ca 6-7 år till därefter. Ska det skaffas några djur till barnen så kommer det bli marsvin. De är keliga, sociala och lättskötta.

Kommentera

Etikettmoln

