Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Max gav sig efter flera tveksamma försök ut i snön igår morse. Och har inte kommit hem igen sedan dess. Jag kallade flera ggr på honom igår och vid kl 21 bestämde jag mig för att gå iväg och leta efter honom. Jag följde spåren där han hopppat över grannens staket och bakom deras hus. Jag gick och ropade på honom och han svarade mig. Till slut hittade jag honom; han var på ovanvåningen i ett uthus i huset bakom grannarnas hus; alltså bara två hus bort. Jag trodde först han fastnat nånstans, innan jag lokaliserade honom till uthuset. Där satt han i en öppning på 1 x 0,5 m och såg ut att vilja komma ner, men ville inte hoppa. Jag lockade och lockade men det hjälpte inte. Efter en stund gick han bort från öppningen. Jag ringde på hos grannarna, som inte var hemma. Jag trodde ju inte han komma ner igen och ville upp och hämta honom, men det fick ju vara eftersom ingen var hemma och det kändes så tråkigt att han inte kom hem igår kväll 😦

Ingen katt utanför dörren imorse heller. Så jag traskade över till grannhuset kl 8 imorse och ropade på Max men fick inget svar. Plingade på hos grannarna (som jag tyvärr även väckte) och de verkade trevliga och förstående och mannen i huset kom ut och pratade lite och jag förklarade allt. Han påtalade flera ggr att han sett honom där flera ggr innan och att katten kommer ner om han vill. Ingen mening att gå upp och det gick inte heller för där var så mycket bråte. Han ska tydligen komma ut och in genom mellanrummet mellan en dörr och marken. Men där han han inte varit ute sen han kom dit igår isåfall, för där var inga spår i snön. Jag gick hem igen utan katt.

Och jag kan tänka mig att han varit där flera ggr tidigare, för han brukar vara borta hela dagen men alltid komma hem på kvällen och sova inne på natten. Och när jag ropar på honom brukar det aldrig dröja länge innan han kommer. Han brukar dock  inte försvinna så här.

Vid kl 13 idag ringde maken och sa att han hört en katt jama högt när han var uppe på garagetaket och skottade snö. Han trodde såklart det var Max. Han ringde mig och berättade och jag körde hem och vi gick över till grannen igen. Jag ropade på Max, men inget svar. Jag ringde på hos grannarna och berättade, men det märktes att han började bli irriterad på mig nu och sa flera ggr att katten kan komma ner, du behöver inte oroa dig, kommer han upp kommer han ner, han klättrar på väggen osv. Han tyckte jag kunde ha katten i koppel om jag inte vill han ska gå ut osv och han tyckte absolut inte jag ska oroa mig över katten, han klarar sig. Ja det gör han kanske, men det är min katt och jag oroar mig! Tror vi är idiotförklarade hos dem nu. Inte så roligt, men inget att göra åt. Jag oroar mig för min katt och vill ha hem honom!

Gubben hade tydligen tutat med en sån där gastuta för att skrämma honom, men det har tydligen inte hjälpt eftersom han inte gått ner. Han skulle tuta med den fler ggr sa han.

Han sa även att katten kan ha hoppat upp i ett träd bredvid ett litet skjul som står vägg i vägg med uthuset och sen upp på det taket och därefter hoppat in i hålet jag nämnde tidigare. Och ja det kan han ha gjort, för jag såg spår i snön där igår och fattade inte hur han kommit in i uthuset.

Och nu kan jag inte gå bort till deras hus fler ggr efter gubben börjar bli irriterad, så det blir till att ropa på honom. Ev kan jag gå in i grannarnas trädgård då de inte är hemma, så kan jag stå där och ropa och se om jag ser honom. Jag börjar faktiskt tro att han inte kan komma ner och vet inte vad jag ska göra. Gubben är irriterad på mig och envisas med att han visst kan komma ner.

Tror Lakritz kan vara problemet, även om Max varit ute och sprungit mycket redan innan vi tog hem honom, men det har aldrig varit så här. Nu kan väl iofs snön också påverka att han inte vill komma, men han har ju inte ätit sen igår morse! Så när Max väl kommer hem, får jag försöka ha Lakritz nån annanstans, tills ett annat hem hittas åt honom, som katthemmet försöker ordna.

Kommentera

Etikettmoln

