Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Svullen tass

Just som Max stukning på höger framtass började bli bra, är den nu svullen och han är öm. Stackars kise. Tror han blivit biten. Han kom nämligen farande i en himla fart innan idag och strax därefter kom Zeb och sen såg jag granntanten utanför staketet. Jag gick ut och frågade om mina katter gjort nåt och då sa hon att Max och hennes katt, som ser i princip likadan ut som honom fast lite mörkare, hade bråkat. Så hon hade väl gått ut och skrämt dem antar jag. Jag som trott att den katten varit en hane för den är så himla stor. Men det är enl henne en steriliserad hona.

Jag gick in och sen kom Max och ville in, då såg jag att tassen var svullen.Och han hade tappat halsbandet. Igen. Det är typ fjärde eller femte halsbandet han tappat på 1-2 månader. Var ute och kikade runt lite och då såg jag granntanten igen så jag frågade henne om hon sett något, ifall han blivit biten. Men hon hade inte sett något, men pekade på buskarna där de bråkat. Så halsbandet ligger kanske i den busken, ska gå och kika där sen tänkte jag. Gick sen in igen och försökte kika på hans tass men det var inte populärt. Han drog undan tassen och jamade lite. Tog då honom i famnen för att kunna titta lite bättre och pälsen är lite ihopkletad på ett ställe, men jag såg inget hål, men ska kolla noggrannare sen. Pälsen är inte kletig heller, utan den sitter ihop bara, men nåt har ju gjort den så.

Ringde till Djursjukhuset och de sa att jag skulle se om jag kunde hitta nåt ingångshål och isåfall tvätta det och ev försöka få bort skorpan och försöka få ut ev var. Jag kunde få en tid om jag ville, men jag kunde börja så här. Det kostar ju ändå rätt så mycket mer att åka in på helgen, men måste jag det så gör jag såklart det! Sen började vi prata om när han blivit biten vid svansen i våras och hon frågade om jag hade några mediciner kvar. Japp det har jag och en av dem, Metacam, kunde jag ge honom. Jag skulle börja med dubbla dosen. Och det har jag gjort nu, så nu väntar jag på att det ska verka och om nån timme kan jag nog få kika lite mer på hans tass för att se om där är nåt hål med skorpa att tvätta och ev trycka ut var. Så får vi se hur det artar sig, om det blir bättre eller sämre. 4 dagar ska jag ge medicinen, så förhoppningsvis blir det bättre.

Han är iaf inte intresserad av att gå ut, utan ligger och vilar nu. Tänkte hålla honom inne tills han är lite bättre i tassen.

Kommentera

Etikettmoln

