Händelser, tankar och funderingar om allt möjligt i livet; att vara mamma, om husrenovering, familjen, träning, djur, musik, tv, film, livet, jobb mm

Såg imorse när jag bytte på Matilda att hon fått en fästing på insidan på höger lår. Panik! Jag ville bara få bort aset från henne! Men det gick inget vidare. Vi har tyvärr ingen fästingplockare, men det ska införskaffas idag! Jag kunde inte få bort den med naglarna för de är för långa och med pincett gick det inte heller. Så det fick bli ett besök på vårdcentralen. De tog bort den snabbt och lätt och Matilda var jätteduktig 🙂 hon fick på ett plåster som hon var jättestort över 🙂

Kommentarer till: "Äckliga fästing!" (3)

  1. Du känner väl till att man blir nästan helt immun mot fästingarna om man äter vitlökskapslar? Jag har berättat om detta på min blogg http://macilane.wordpress.com.

    • Immun tror jag inte man blir, men det kan ju vara så att de kanske inte vill bita för blodet inte smakar så bra.

      • Jo, det var nog fel ord. Det funkade så att de fästingar, som ville ”prova” på oss satt det och ”tynade” bort och vi kunde enkelt skrapa bort dem med nageln. Före vårt vitlöksätande drabbades vi av fästingborttagning 10-15 gånger per sommar. I år har vi
        drabbats av en, i fjol ingen.

Kommentera

Etikettmoln

